onsdag 9 juli 2014

Upplevelse av ersättningstrafik

Åkte idag för första gången ersättningsbuss från Gamlestaden till Kortedala, en resa som var lika hemsk som alla de historier jag hört. Följande brev är därför inskickat till Västtrafik;

"En fullsatt varm buss anländer till Kortedala Torg. Alla passagerare har gjort sitt bästa för att ge varandra plats och inser att det är som det är under spårarbetet. Väl framme öppnar inte chauffören dörrarna och ropar till de väntande utanför att bussen är full. Massor av folkvill gå av och börjar ropa. Mittdörrarna öppnas, men inte de där bak. Ytterligare rop att han ska öpnna, medan chauffören fortsätter hävda att bussen är full. Alla dörrar öppnas och halva bussen lämnar och alla de väntande vid hållplatsen kan gå på trots att chauffören hävdar att de ska vänta på nästa buss. Orsaken till det kan man läsa om istjärnorna.

Det är första gången jag behöver nyttja bussen under spårarbetet, men det är uppenbart att flera har upplevt busschaufförer som uttryckt sig kränkande mot passagerare som haft t ex hund, barnvagn eller rullator.

Det är uppenbart att en allmän uppryckning krävs den avslutande tiden innan spårvagn åter kör. Nästa vecka börjar Gothia och då skulle det vara lämpligt om även busschaufförerna försöker hålla humöret uppe. Man behöver inte alltid vara en glad busschaufför, men att försöka finna lösningar istället för problem är en bra start."

Om du själv upplevt otrevliga busschaufförer, tveka inte att höra av dig till Västtrafik. Vi har all rätt i världen att inte bli behandlade som boskap när resan vi betalar för inte uppfyller grundläggande krav.